موضوعات وبسایت : اخبار و حواشی هنرمندان
تست شخیصت شناسی

نرم افزار ساخت آهنگ 8 بعدی برای کامپیوتر

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 28 اسفند 1400 ساعت 01:27

آیا میدانید صدای ۸ بعدی چیست؟
منشأ اصلی تکنولوژی ۸D و فناوری مورد نیاز برای ساختن صدا ۸D چیست؟

تست شخیصت شناسی

در حقیقت صدای ۸ بعدی ، صدایی است که وقتی به آن با هدفون های نرمال استریو گوش می دهیم به ما این احساس را القا میکند که صدا از جهات (بالا و پایین) و فاصله های مختلف می آید . اگر بخواهیم با یک مثال صدای ۸ بعدی را بیشتر توضیح بدیم باید بیان کنیم که با گوش دادن به اهنگ هایی که از تکنولوژی صدای ۸ بعدی بهره میبرند میتوان تصور کرد که گروه موسیقی دور تا دور شما بصورت زنده در حال نواختن آهنگ هستند.

دلایل عدم پخش صدا در ویندوز

آیا ۸D به معنی ۸ بعدی است؟

به طور معمول صدایی که به گوش ما میخورد از دو سمت و منبع جدا (چپ و راست) می باشد. اما این امکان بوجود آمده که به کمک تکنولوژی ۸D ما بتوانیم صداها را از جهات دیگر نیز بشنویم .

فضایی که ما در آن حرکت می کنیم سه بعد دارد، اگر ما مرکز جهات را مرکز سر شنونده قرار بدهیم فقط به سه جهت برای نشان دادن منبع صدا احتیاج داریم. در واقع صدای سه بعدی همان صدای کامل است که گوش ما میشنود. با اطمینان کامل نمی توان گفت صدای ۸ بعدی وجود دارد،  اما مهندسین و محققان صدا به کمک رایانه ، تکنولوژی و علم توانسته اند با شیوه های جدید در ظبط صدا ، حالت ها و تناژهای مختلفی از صدا را به لایه های موسیقی و آهنگ اضافه کنند و باعث این امرشده که صدا ها همه‌جانبه ، واقعی و با کیفیت بیشتر به نظر برسند.

در جواب سوال بالا “آیا صدای ۸ بعدی وجود دارد؟ ” و با توجه به تصویر پایین میتوانیم بگوییم که ما در سه بعد بر روی زمین زندگی میکنیم و مغز ما برای تفکیک صدا های دریافتی از جهات مختلف ، این صداها را توسط گوش میانی جدا میکند، بدیهی است که گوش ما در نهایت میتواند به صورت سه بعدی بشنود.

2020917-17-50-30-14.jpg

گذاشتن اعداد در کنار حرف D (dimensions) توسط شرکت های موسیقی برای تبلیغات و سود بیشتر بوده است ، در واقع تکنولوژی صدا ۸ بعدی تکامل بیشتر و کیفیت بالاتری نسبت به نسل های گذشته دارد .

  ویدیو زیر را جهت فهم بیشتر صدای ۸D گوش کنید. اگر میخواهید تجربه واقعی تری داشته باشید با هدفون های استریودر مکانی ساکت و آرام با صدای نسبتا بلند به این مثال گوش دهید.

<style>.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}</style><div class="h_iframe-aparat_embed_frame"><span style="display: block;padding-top: 57%"></span><iframe src="https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/h4HcZ/vt/frame" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true"></iframe></div>

تبدیل آهنگهای معمولی به ۸D

چنانچه از طرفداران تکنولوژی ۸ بعدی هستید میتوانید به کمک پلاگین ambeo orbit و نرم افزار رایگان audacity  صدای ۸ بعدی بسازید یا آهنگ های خود را به اهنگ ۸بعدی تبدیل کنید، همچنین میتوانید اطلاعات بیشتر در مورد این تکنولوژی را در سایت Sennheiser (سنهایزر) مشاهده کنید. برای تبدیل آهنگ های معمولی خود به کیفیت نزدیک به ۸D از سایت AudioAlter استفاده کنید. سایت تبدیل آهنگ AudioAlter علاوه بر تبدیل اهنگ معمولی به اهنگ ۸ بعدی ، دارای مبدل صوتی و قابلیت برداشتن صدای خواننده از روی آهنگ می باشد.

نحوه تبدیل آهنگ معمولی به ۸ بعدی به کمک سایت AudioAlter

۱. ابتدا وارد سایت Audioalter شده و سپس روی گزینه ۸D Audio کلیک کنید.

2020917-17-52-17-295.jpg

. روی گزینه Browse computer کلیک کرده و اهنگ کورد نظر را برای اپلود جهت تبدیل به اهنگ۸D انتخاب کنید.

2020917-17-53-47-796.jpg

. روی گزینه Make 8DI کلیک کنید تا عملیات تبدیل اهنگ شما به صدای ۸D انجام شود.

2020917-17-54-11-656.jpg

 آموزش ضبط صدا در اسکایپ

به دو مثال دیگر از صدای هشت بعدی در موزیک های کلاسیک که توسط نرم افزارهای تولید صدای ۸ بعدی  تهیه شده گوش دهید.

نحوه ساخت صدای ۸ بعدی با ضبط دو قطبی

 مدل شنوایی انسان دو قطبی می باشد و یکی از راه های ساختن صداهای ضبط شده دو قطبی این است که صدا را با دو میکروفون که شبیه به سر انسان طراحی شده اند ضبط کنید.

در این مدل ساختار سر و گوش ها به صورت مصنوعی ساخته شده و میکروفون ها در گوش مرکزی قرار گرفته است که در حال حاضر تنها راه ممکن برای ضبط کردن صدای دو قطبی می باشد. بدین ترتیب درک صدا توسط این دو گوش به شکل متفاوتی است( صداها از جا های متفاوتی می آیند و در دو طرف سر هستند).

2020917-17-55-8-428.jpg

امواج صدا در هوا با سرعت ۳۰۰ متر در ثانیه حرکت می‌کنند و این به این معناست که صدا همزمان به هر دو گوش نمیرسد و فاصله دو گوش از منبع صدا کمی متفاوت است که باعث تاخیر در دریافت صدا می شود.

این تاخیر به همراه اثر هاس haas  ، محافظ سر و پوشش صدای ضعیف توسط صدای قوی به مغز اطلاعات بیشتری از صدا می دهد، پس از پردازش این اطلاعات توسط مغز ، صدای به دست آمده را به صورت سه بعدی دریافت میکنیم.

 اثر Haas یک پدیده روانشناختی است که توسط دکتر Helmut Haas در سال ۱۹۴۹ کشف شده که  با نام “اثر تقدم” نیز شناخته می شود ، قانون هاس بیان می کند که هنگامی که یک صدا توسط صدای دیگری با مدت زمان تاخیر تقریبا ۴۰ ms یا کمتر (پایین تر از آستانه تحمل انسان) دنبال می شود ، این دو به عنوان یک صدای واحد درک می شوند.

به کمک تکنولوژی صدای ۸D میتوان موسیقی های کلاسیک از خواننده هایی مثل موتزارت، بتهوون ، ویوالدی و باخ را به اهنگ های ۸D تبدیل کرده و گوش دهید.

رایانه کمک با سابقه بیش از ۹ سال در زمینه حل مشکلات کامپیوتری و تلفن همراه با توجه به بالا رفتن محبوبیت شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، صفحه آموزش های کاربردی کامپیوتر و تلفن همراه را راه اندازی کرده که شما میتوانید با دنبال کردن صفحه اختصاصی اینستاگرام رایانه کمک از این آموزش ها استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر